Kleding en uniform

Bij scouting dragen we een scouting-uniform.
Er zijn meerdere redenen te verzinnen voor het dragen van een uniform:

• Gelijkwaardigheid: Iedereen heeft ongeveer hetzelfde aan, of je nou rijk of arm bent, of wat je geloof of afkomst ook is.
  • Herkenning: Aan de kleding is te zien bij welke scoutinggroep en welke speltak iemand zit
  • Herinnering: Insignes en badges geven aan bij welke evenementen je bent geweest, of welke vaardigheden je hebt opgedaan
  • Praktisch: Het uniform kan tegen een stootje en mag vies worden, iets waar veel andere alledaagse kleding minder geschikt voor is.

Aan de blouse of trui is altijd te zien bij welke Scoutingorganisatie en bij welke (spel)tak de drager hoort: de kleuren en de diverse insignes verschillen.
Op de blouse zijn altijd te vinden:

• Een insigne of naambandje van de scoutinggroep en -regio.
  • Vaardigheidsinsignes
  • Het installatieteken
  • …en soms worden er speciale jubileumnaambandjes e.d. aan toegevoegd.

Een uniform bestaat uit:

• Een scoutingblouse (verkrijgbaar via de Scoutshop van scouting nederland, https://www.scoutshop.nl/)
  • Een groepsdas om aan te geven bij welke scoutinggroep je hoort (te verkrijgen bij de leiding van de afdeling)
  • Een t-shirt van onze groep (te koop in onze webshop )